Trin for trin modellen til et nemmere og sundere barn med ADHD

Der vil være stor forskel på, hvor meget man som familie har lyst og overskud til at arbejde med kosten. Nogle vil gerne sætte alt ind fra starten, mens andre har brug for at tage et skridt af gangen. Derfor arbejder jeg med Trin for trin modellen til et nemmere og sundere barn med ADHD.

Trin 1 er til jer, der ønsker at indføre små forandringer. Trin 2 til jer, der allerede lever sundt og har mod på flere forandringer. Trin 3 er for jer, som vil sætte alt ind nu.

I min nye bog ”kost og ADHD – en nemmere hverdag trin for trin” gennemgås den teori og forskning, som danner baggrunden for trin 1,2 og 3.

Trin for trin modellen til et nemmere og sundere barn med ADHD – kort fortalt

Trin 1:  
Fjern sukkerholdige fødevarer og drikke som sodavand og saftevand, is, kiks, kager og slik fra hverdagen samt hvidt brød til fordel for groft brød, fuldkornspasta og brune ris.
Kosttilskud: fiskeolie.

Trin 2:
Fjern farvestoffer samt mælk og mælkeprodukter. Sørg for, at kosten indeholder tilstrækkeligt af det ”gode” fedt, som findes i mandler, nødder, kerner, frø, avocado, planteolier og fede fisk. Undgå stadig sukker og hvidt brød.
Kosttilskud: fiskeolie, en mulitivitamin-mineral-tablet samt zink og calcium, magnesium med D-vitamin.

Trin 3:  
Fjern glutenholdigt korn, mælk og mælkeprodukter samt evt. andre fødevarer, som er under mistanke for at give fysiske eller psykiske symptomer fra kosten gennem ½-1 år, og se, om det påvirker dig eller dit barn. Gør stadig som beskrevet under trin 1 og 2.
Kosttilskud: fiskeolie, en mulitivitamin-mineral-tablet samt zink og calcium, magnesium med D-vitamin. Desuden probiotika (mælkesyrebakterier) hvis der er maveproblemer.

………………………………………………………..

Trin 1

Et lille skridt mod store forandringer: Hvor du reducerer sukkerindtaget, sørger for stabilt blodsukker og supplerer med fiskeolie.

Start med trin 1, hvis jeres familie er klar til nogle få kostændringer, men I ikke har tid, overskud, mulighed eller ressourcer til at ændre kosten radikalt lige nu. I trin 1 skal sukker og sukkerholdige fødevarer reduceres eller elimineres fra hverdagen. Blodsukkeret skal stabiliseres med fem måltider fordelt hen over dagen. Desuden anbefaler jeg, at jeres kost suppleres med flere sunde fedtsyrer samt et tilskud af fiskeolie.

Det er min erfaring, at familier ofte oplever en bedring og får lyst og overskud til flere forandringer, når dette første trin er implementeret.

Hvorfor trin 1?

  • Mindst mulig indsats.
  • Det er godt dokumenteret, at fiskeolie giver rolige børn og bedre indlæring.
  • Man undgår tomme kalorier.
  • Man får et stabilt blodsukker.
  • Børn med få problemer hjælpes godt her.
  • Barnet holder op med at spise sig mæt i sukkerholdige fødevarer.

………………………………………………………..

Trin 2

Her kan du overveje om dit barn har en fødevareallergi eller intolerance. Du udelukker farvestoffer samt tilfører ekstra vitaminer og mineraler.

Trin 2 er for jer, der har mod på at gå skridtet videre og indføre en sund basiskost uden for mange tilsætningsstoffer samt tilberede mere mad fra bunden. Ud over fiskeolie anbefaler jeg også lidt ekstra vitaminer og mineraler, som har indvirkning på dannelsen af dopamin. I trin 2 er det desuden relevant at se på, om barnet døjer med maveproblemer, dårligt immunforsvar, astma, mellemørebetændelse eller andre fysiske problematikker. På den baggrund kan I overveje en udelukkelse af enkelte fødevarer som fx mælk og mælkeprodukter.

Hvor trin 2?

  • Det er godt dokumenteret, at farvestoffer kan gøre børn hyperaktive.
  • Mere sund og naturlig mad, når maden ikke indeholder farvestoffer.
  • Fødevareintolerance kan være årsag til dine fysiske og psykiske problemer.
  • Du får ofte en bedre fordøjelse, når du udelukker fødevarer, som du ikke tåler.
  • Kroppen får hjælp til at danne dopamin med mineraler som magnesium og zink.

………………………………………………………..

Trin 3

Hvor du eliminerer mælk og gluten, kigger på fordøjelsen og måske får dit barn testet for neuropeptider.

De fleste, der beskæftiger sig med adfærdsforstyrrelser som ADHD, Asperger og autisme, har vist efterhånden hørt, at en diæt uden mælk og gluten kan bedre symptomerne markant eller ligefrem få dem til at forsvinde. Du er måske også stødt på ordet ”neuropeptider” eller oplever, at du selv eller dit barn har fordøjelsesproblemer samtidig med en adfærdsforstyrrelse.

I min nye bog ”Kost og ADHD – en nemmere hverdag trin for trin” forklarer jeg teorien bag, hvorfor nogen vælger en elimination af mælk og gluten. Jeg fortæller også om neuropeptider samt kigger på de problemer, der kan opstå i fordøjelsen.

Hvorfor trin 3?

  • Din fordøjelse får det ofte fantastisk uden mælk og gluten.
  • Nogen slipper for deres diagnose.
  • Du kan opleve, at du selv eller dit barn få det markant bedre.
  • Ved flere diagnoser samtidig og svære problemer er dette trin et godt valg.
  • Der ses ofte en bedring af dit immunforsvar.

Pin It on Pinterest

Share This